"No podem protegir els nostres fills de la vida,
per tant, els hem de preparar per ella."
Rudolf Dreikurs (psiquiatra estadounidenc)
La PSICOLOGIA INFANTIL I JUVENIL centra el seu estudi en el comportament dels nens/es des del naixement fins l'adolescència i inclou les característiques físiques, cognitives, motrius, lingüístiques, perceptives, socials i emocionals pròpies d'aquestes edats.
Els nostres principals objectius en aquesta àrea són:
- determinar com l'entorn (el comportament dels pares, l'escola, el grup d'amics...) i les característiques biològiques (predisposició genètica) interactuen i influeixen en el comportament.
- entendre com s'interrelacionen els diferents canvis en el comportament.
Els trastorns d'inici en la infància i l'adolescència dels que ens ocupem estan relacionats amb problemes socials, emocionals i de l'aprenentatge.
- Retard cognitiu
- Trastorns de l'aprenentatge (dislèxia, discalcúlia, disortografia, disgrafia...)
- Trastorns de la comunicació (trastorn expressiu, quequeig...)
- Trastorns generalitzats del desenvolupament (TGD)
- Trastorns per dèficit d'atenció amb/sense hiperactivitat (TDA-H)
- Trastorn de l'eliminació (enuresi, encopresi...)
- Ansietat i fòbies
- Trastorns de l'estat d'ànim
- Trastorns de la vinculació
- Trastorns de l'estat d'ànim
- Trastorns de la son
- Trastorns adaptatius
- Trastorns de la conducta alimentària
Davant les dificultats d'un nen/a o adolescent, l'exploració, avaluació i diagnòstic d'aquestes dificultats esdevindrà un fet imprescindible per a poder dissenyar una bona intervenció terapèutica que l'ajudi en el seu desenvolupament i maduresa personals.
Tot i que el nen/adolescent és el protagonista i es converteix en el focus inequívoc de la nostra actuació, família i escola són les nostres principals aliades en la solució de les dificultats i problemes infantils i adolescents. Per això atorguem una importància especial en la seva participació i col·laboració, sense les quals la intervenció psicològica esdevè incompleta.